Aelita: Queen of Mars, 1924

 

Το 1924 κυκλοφορεί η κινηματογραφική ταινία “Aelita: Queen of Mars” από τον Σοβιετικό σκηνοθέτη Γιάκοβ Προταζάνοφ (Yakov Protazanov), η οποία γίνεται η πρώτη ταινία που θέτει τις βάσεις του είδους της επιστημονικής φαντασίας στην κινηματογραφική τέχνη. Το έργο είναι βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αλεξέι Τολστόι, η “Aelita”, το οποίο γράφεται το 1923. Η ταινία σκηνοθετείται μόλις λίγα χρόνια μετά τη Προλεταριακή Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917 και κατά την διάρκεια της Νέα Οικονομικής Πολιτικής (NEP).

Το “Aelita: Queen of Mars” είναι ένα καινοτόμο στην αφήγηση έργο, το οποίο προσφέρει βασικές θεωρητικές και κινηματογραφικές δυνατότητες και χαράσσει με αυτό τον τρόπο την μετέπειτα ιστορία της κινηματογραφικής τέχνης, ειδικά στο είδος επιστημονικής φανατασίας. Το έργο επιτυγχάνει και συνθέτει την ευπρέπεια της πλοκής με την σκηνοθετική πρωτοτυπία όπως και η υψηλή ποιότητα της τέχνης ν’ αδράχνει την κοινωνικοπολιτική της λειτουργία, μια που το σκηνοθετικό οπλοστάσιο του σοβιετικού Γιάκοβ Προταζάνοφ είναι αναμφισβήτητα απύθμενο. Η σύνθεση του πραγματικού με το φανταστικό είναι για τον σκηνοθέτη ένα μηδαμηνό εμπόδιο που ξεπερνά αβίαστα μια που καταφέρνει να επιδείξει και να αποδείξει ότι η τέχνη που παράγεται δεν θα μπορούσε να έχει παρά την λειτουργία που της αρμόζει. Η πολιτική και κοινωνική λειτουργία της τέχνης είναι αναπόσπαστα δεμένη με την επανάσταση και την οικοδόμηση του σοσιαλιστικής κοινωνίας. Η πειραματική και πρωτοποριακή τέχνη που παράγεται από την Προλεταριακή Επανάσταση του 1917 ενδυναμώνει και διαπαιδαγωγεί την κομμουνιστική ιδεολογία και θέτει τις βάσεις για την σοβιετική κοινωνική συνείδηση. Το μεγαλείο της τέχνης μπορεί να αναδυθεί στο υψηλότερο βαθμό ποιότητάς της γιατί ακριβώς γίνεται λαϊκό, κοινωνικό και σοσιαλιστικό. Το “Aelita: Queen of Mars” είναι ένα παράδειγμα του πως η λειτουργία της τέχνης μπαίνει στην υπηρεσία της κοινωνίας και της πολιτικής.

 

Τα κονστρουκτιβιστικά και τα φουτουριστικά στοιχεία του έργου και με τα επίσης εμφανή στοιχεία του κυβισμού (κοστούμια, αρχιτεκτονική κτλ) γίνονται τα καλλιτεχνικά εφόδια με τα οποία ο Γιάκοβ Προταζάνοφ καταφέρνει να πολιτικοποιήσει την ίδια την φαντασία και να την οριοθετήσει στο πλαίσιο της χειραφετητικής λειτουργίας της. Ένα δηλαδή από τα βασικότερα χαρακτηριστικά του έργου είναι η επαναστατική πολιτικοποίηση της φαντασίας ως ένα όργανο το οποίο αν δεν προλεταριοποιηθεί παραμένει στην κατάσταση μιας οργιαστικής φαντασίας που καταργείται η ιδιότητά της ως φαντασία.

 

Τέλος, πέρα από τον επιστημονικό φανταστικό επαναστατικού τύπου προλεταριακού άξονα του έργου διακρίνεται και ένα έντονο φεμινιστικό περιεχόμενο που συνδέεται άμεσα με την σοσιαλιστική οικοδόμηση της κοινωνίας.

 

Την ταινία “Aelita: Queen of Mars” μπορείτε να την παρακολουθείσετε εδώ και εδώ



Be first to comment